Higher Education: A Commitment to the Future of our Nations?
DOI:
https://doi.org/10.58211/recide.v4i3.147Keywords:
higher education, risks, future, technological capacityAbstract
It is reasonable that different nations aspire to a future and that it be built in favor of their citizens. This idea generated interest to start this work. The research began with an analysis of the problems of education in Peru; The figures that were found are calamitous. In addition to this result, it was verified how enrollment in public universities has been decreasing dramatically and steadily, from the year 2000 to 2020. These two facts consolidated the concern about the proposal: higher education: A bet on the future of our nations? Throughout the research, several related topics were discussed and gradually it was visualized that – by having a strong, consolidated, and advanced higher education – one can have more confidence in achieving the future of nations. This expression is based on the level of higher education, in terms of R&D&I, which strengthens the challenges in terms of innovation; thereby achieving a substantial improvement in the technological and pedagogical capacity of the people benefited by this educational level. According to the results of the research, the following expression can be reached: one cannot think about the future of higher education without thinking about the future of our countries. If we want a fairer country, with equity, with more possibilities, we have to guarantee quality and inclusive higher education.
References
Anzola. (2018). Investigación, ciencia y tecnología: grandes apuestas de la educación superior. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 21(2). https://doi.org/10.31910/rudca.v21.n2.2018.1105
Benites. (2021). La-Educación-Superior-Universitaria-en-el-Perú-post-pandemia-VF.
Conlon et al. (2021). LE-Economic-impact-of-the-University-of-Oxford-Final-Report. https://www.ox.ac.uk/sites/files/oxford/Economic%20impact%20of%20the%20University%20of%20Oxford%202021.pdf
Galdos, G. (2021). #RUTAPERÚ: ¿Cómo mejorar la oferta y acceso a la educación superior para beneficio de los jóvenes a nivel nacional? - IPAE - Acción Empresarial. https://www.ipae.pe/rutaperu-como-mejorar-la-oferta-y-acceso-a-la-educacion-superior-para-beneficio-de-los-jovenes-a-nivel-nacional/
González-Cadena, M., & Vázquez-Rojas, A. M. (2020). Medición de la tercera misión en las universidades públicas estatales en México por medio del análisis envolvente de datos. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.793
Jyotishi, G. (s. f.). Las universidades juegan un papel vital en la economía de Estados Unidos _ RealClearEducation. 2021.
MINEDU. (2020). POLÍTICA NACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR Y TÉCNICO-PRODUCTIVA.
Nova-Herrera, A. J. (2016). LA FORMACIÓN INTEGRAL: Una apuesta de la educación superior 1 INTEGRAL FORMATION: A bet of higher education Cuestiones de filosofía La formación integral: Una apuesta de la educación superior. (Pp. 185-214)
Osorio-Madrid, J.-R. (2014). La Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries): tres años contribuyendo al conocimiento de la educación superior en la región. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), (Pp. 118-136). https://doi.org/10.1016/s2007-2872(14)71946-8
Pedró, F. (2023). El futuro de la educación superior: habilidades para el mundo del mañana –UNESCO-IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2023/08/11/el-futuro-de-la-educacion-superior-habilidades-para-el-mundo-del-manana/
UNESCO. (2022). La Educación Superior que queremos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382996
Valls, T. (s. f.). (2022.El-futuro-de-la-educación-superior-propuestas-globales.
Varón et al. (2019). Educación y desarrollo. Una apuesta para el acceso a la educación superior por parte de las víctimas del conflicto armado residentes en el municipio de La Mesa Cundinamarca. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_gestion_desarrollo/158/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ruben Gomez Sanchez Soto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La Revista de Ciencia e Investigación en Defensa está afiliada a la Licencia Creative Commons CC Reconocimiento 4.0 (CC BY). Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato, siempre que se le dé la atribución al creador. La licencia permite a los autores mantener sus derechos y hacer el uso comercial de sus artículos.